Matematyczna przygoda dla uczniów klasy VI z klockami Lego Spike Education rozpoczęła się 24 listopada 2023 r. Uczniowie w czasie zajęć utrwalili własności figur geometrycznych pracując metodą burzy mózgów. Następnie w zespołach dwuosobowych z wielkim zaangażowaniem budowali robota wykorzystując zestawy klocków Lego i korzystając z instrukcji dostępnej na platformie. Kolejnym etapem pracy było zaprogramowanie robota, który miał za zadanie wykonywać rysunki m.in. kwadratu, prostokąta, rombu. W tym celu wykorzystano program Scratch, który pozwala na programowanie za pomocą „puzzli” układanych w wybranej przez siebie kolejności metodą prób i błędów. Tworzenie prawidłowego kodu przez uczniów to prawdziwe wyzwanie, do którego bardzo dobrze pasuje myśl „Jeżeli istnieje sposób, by zrobić coś lepiej – znajdź go.” (Bill Gates). Kod przypisany zbudowanemu robotowi pozwolił na wykonanie przez niego określonych czynności.
To była pierwsza z ośmiu lekcji matematyki, w czasie której młodzież w sposób innowacyjny poznawała tajniki programowania i wykorzystywała do tego celu zagadnienia matematyczne.
Wprowadzenie tej nowatorskiej metody nauczania to kolejny sposób na osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych.
Realizacja projektu edukacyjnego „ ProLog” Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej pozwala na rozwijanie kompetencji kluczowych, pogłębianie wiedzy z zakresu wykorzystania robotyki i myślenia komputacyjnego, a wszystko w ramach realizacji podstawy programowej z matematyki.
Tekst i zdjęcia: Iwona Cybulska
13-220 Rybno
Rumian 12