Informacje ogólne na temat programu EkoSzkoły
Wszystko zaczyna się w klasie
EkoSzkoły to międzynarodowy, dynamicznie rozwijający się program, w którym zachęcamy młodych ludzi do angażowania się w ochronę środowiska naturalnego. Wszystko zaczyna się w klasie, następnie obejmuje szkołę i ostatecznie sprzyja pozytywnym zmianom w całej społeczności. Dzięki programowi EkoSzkoły młodzi ludzie doświadczają pozytywnego wpływu swoich działań. Mają możliwość wyrażenia swojego stanowiska w sposobie zarządzania środowiskowego swoich szkół. Zwieńczeniem tych działań jest certyfikacja i prestiż, który towarzyszy przyznaniu Zielonej Flagi.
Program EkoSzkoły to idealny sposób, by szkoły podjęły działania ku poprawie środowiska naturalnego zarówno w szkole, jak i społeczności lokalnej. Działania te mają jednocześnie pozytywny wpływ na życie młodych ludzi, ich rodzin, personel szkolny i władze lokalne.
Zaangażowanie
Łącząc naukę z praktycznymi doświadczeniami, cały program jest prowadzony zgodnie z kompleksowym, opartym na uczestnictwie podejściem obejmującym uczniów, nauczycieli i społeczność lokalną.
Zmiany na lepsze
Program EkoSzkoły jest idealnym sposobem na podjęcie działań w kierunku zmniejszenia śladu środowiskowego szkoły. W efekcie udział w programie prowadzi do bardziej zrównoważonego, mniej kosztownego i bardziej odpowiedzialnego środowiska szkolnego.
Motywacja
Program EkoSzkoły stawia wyzwania uczniom, aby podjęli się rozwiązywaniem problemów środowiskowych w obszarach, gdzie mogą zobaczyć namacalne wyniki. Dzięki temu uczniowie mogą zrozumieć, że naprawdę mogą coś zmienić. str. 2
Nastawienie
Program EkoSzkoły wpaja uczniom poczucie odpowiedzialności i kultywują zrównoważony sposób myślenia. Daje zaangażowanym osobom możliwość, aby naprawdę przyczyniły się do rozwoju i rozpowszechniły proaktywne zachowania wśród rodziny i przyjaciół, ostatecznie przekazując je przyszłym pokoleniom.
Zaangażowanie społeczności
Program EkoSzkoły kładzie duży nacisk na zaangażowanie lokalnej społeczności. W ten sposób lekcje, są przenoszone z powrotem do społeczności, której są częścią i prowadzą do bardziej zrównoważonych, przyjaznych dla środowiska wzorców zachowań.
Globalna sieć
Program Ekoszkoły ułatwiają kontakt między uczestniczącymi instytucjami nie tylko na poziomie krajowym, ale także międzynarodowym. Linki te są okazją dla szkół do dzielenia się informacjami o środowisku, mogą być również wykorzystywane jako środek wymiany kulturalnej i poprawy umiejętności językowych.
HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU:
DZIAŁANIA PROWADZĄCE DO OSIĄGNIĘCIA CELU |
CZAS REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE /CZŁONKOWIE EKO-KOMITETU/ |
|
|
Organizacja Europejskich Dni Dziedzictwa Wyznaczenie i przygotowanie głazu narzutowego jako siedliska dla żywych organizmów, miejsca na tablicę marmurową upamiętniającego lokalnego patriotę księdza Franciszka Lissa, utworzenie i otwarcie alei drzew, posadzenie róż rabatowych wokół głazu w kolorze biały i czerwonym na 100-lecie Niepodległości. |
wrzesień |
Dyrektor, Rada Pedagogiczna, uczniowie*, rodzice |
||
Podsumowanie działań do uzyskania Certyfikatu Szkolnego Ogrodu Dydaktycznego Działania w kolejnej edycji konkursu związanego z ww. Certyfikatem |
Wrzesień – październik listopad- czerwiec |
Dyrektor, nauczyciel biologii i techniki |
||
Pozyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu i Gospodarki Wodnej w Olsztynie – ogród szkolny. |
październik |
Nauczyciel biologii, dyrektor |
||
Obchody Światowego Dnia Zwierząt |
październik |
Nauczyciel biologii, uczniowie |
||
Zbiórka elektrośmieci „Zostawmy czysty kawałek świata” |
wrzesień |
Dyrektor, nauczyciel biologii, uczniowie i ich rodzice |
||
Warsztaty z leśniczym „O drzewach i zwierzętach w trudnym dla nich czasie przetrwania” Akcja -sadzimy drzewa. |
Grudzień wrzesień- listopad |
Nauczyciel biologii, leśniczy |
||
Akcja „Podaj łapę”- zbiórka karmy dla zwierząt i spotkanie z pracownikami schroniska w Tatarach. |
marzec |
Uczniowie, Szkolne Koło Wolontariatu |
||
Wysiewanie nasion do rustykalnego ogrodu. |
marzec |
|
||
Obchody Światowego Dnia Wody i Dnia Meteorologii |
marzec |
Nauczyciel biologii i wychowawcy klas 0-II |
||
Wycieczki do Planetarium, siedziby Welskiego Parku Krajobrazowego |
wrzesień-czerwiec |
Uczniowie, nauczyciele |
||
Prace w szkolnym ogrodzie.
Zajęcia edukacyjne w lesie, w ogrodzie szkolnym, na łące, na polu, nad stawem. |
Wrzesień - czerwiec |
Uczniowie, nauczyciele, sołtys wsi, rodzice
nauczyciel biologii, plastyki, edukacji wczesnoszkolnej |
||
Obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi metodą projektu pod hasłem „Co piszczy w trawie?”. Przemarsz ulicami miejscowości połączony z akcją informacyjną „Stop wypalaniu traw”. Udział w ogólnopolskiej akcji „Listy dla Ziemi”. |
kwiecień |
Nauczyciel biologii, wychowawca klasy I |
||
Organizacja Seminarium Naukowego: -wykłady i prelekcje, -przedstawienie teatralne „Ratujmy kasztanowce”, -miniszkółka dla kasztanowców – kasztanowce z własnej uprawy w szkolnym ogrodzie jako prezenty dla uczestników Seminarium , -4 gminne konkursy dla uczniów szkół podstawowych, Organizacja Międzynarodowego Dnia Różnorodności Biologicznej. |
Maj
maj |
Dyrektor, Rada pedagogiczna, sołtys wsi, uczniowie
uczniowie, koordynatorzy |
||
Zbudowanie budek lęgowych, opracowanie tablicy informacyjnej o ptakach. Budowa domków dla owadów. |
Kwiecień-czerwiec luty- marzec |
Klasa VII wraz z rodzicami i wychowawcą |
||
Wycieczka rowerowa z okazji Międzynarodowego Dnia Ochrony Środowiska oraz obchody Dnia Bioróżnorodności. |
czerwiec |
Uczniowie, rodzice, nauczyciele |
||
Utworzenie „zielonych zakątków” jako miejsca edukacji poza salą lekcyjną. |
wrzesień-czerwiec |
Nauczyciele, uczniowie, rodzice, sołtys wsi |
||
Przygotowanie i zaprezentowanie przez uczniów należących do EKO-KOMITETU prezentacji multimedialnej lub filmu podsumowującego zrealizowane działania w ramach ubiegania się o Certyfikat Zielona Flaga. |
czerwiec |
Uczniowie, koordynatorzy(nauczyciel biologii i wychowawca klasy I) |
||
Sporządzenie EKO Kodeksu |
maj-czerwiec |
Uczniowie z Eko-Komitetu, koordynatorzy |
||
|
|
|
|
|
* uczniowie, w tym członkowie EKO-KOMITETU
Ogród:
Czyste powietrze:
13-220 Rybno
Rumian 12