Rok szkolny 2021/2022
Projekt „Mała książka- wielki człowiek”
Projekt „Mała książka- wielki człowiek” ma charakter ogólnopolski i jest finansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kampania realizowana z dziećmi rozpoczynającymi edukację w szkole podstawowej, które stawiają swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Pierwszoklasiści mogą odbyć niezwykłą przygodę, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, a w końcu przyjemność czerpania z lektury- tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie. Każdy uczeń otrzymał Wyprawkę Czytelniczą, w skład której weszła książka „Pierwsze abecadło”, broszura informacyjna dla rodziców i opiekunów „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” oraz kreatywny alfabet.
W pewnym abecadle – znalazła się antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych m.in. M. Musierowicz, A.Onichimorskiej, R. Kosika, A.Fredry, J.Twardowskiego, Terakowskiej i innych, w opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki Iwony Chmielewskiej.
„Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem”- broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów podpowiadający, jak wspierać dziecko w nauce czytania, jak również zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książek.
Wyprawki Czytelnicze zostały przekazane pierwszoklasistom podczas pasowania na ucznia.
"Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży" - prezentacja
BAJKOTERAPIA - prezentacja
Bajkoterapia w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza teraz w okresie pandemii- bajki są wykorzystywane przez pedagogów, psychologów i terapeutów w celu wsparcia rodziców, opiekunów i przede wszystkim samych dzieci.
Rodzice często również sami sięgają po bajki terapeutyczne, które nazywane także bajkami-pomagajkami, i na dobre zagościły w literaturze dziecięcej. Bajkoterapia jest ważną metodą wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekty edukacyjne realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Oddziały Przedszkolne "Przygoda z czytaniem" - cykliczne spotkania czytelnicze w bibliotece. Przez cały rok dzieci spotykaja się z bibliotekarzem- słuchaja czytanych książek, poznaja bibliotekę, prace bibliotekarza, wykonują prace plastyczne do przeczytanych wspólnie z nauczycielem książek, Klasa I "Dzieci dzieciom" uczniowie kl. I czytają książki dzieciom z Oddziału Przedzszkolnego celem projektu jest tworzenie wokół dzieci atmosfery kontaktu z książką, wyrabianie od najmłodszych lat potrzeby obcowania z książką, nabywanie przyjemności z czytania i słuchania oraz pogłębianie więzi między rówieśnikami. Starsze dzieci daja przykład młodszym kolegom w jaki sposób można wartościowo spędzać czas, a jednocześnie rozbudzają wśród przedszkolaków potrzebę czytania. Klasa II "Gang Słodziaków" - promwanie czytelnictwa w akcji zorganizowanej przez sieć sklepóm Biedronka. Uczniowie czytali książkę Renaty Piątkowskiej "Gang Słodziaków", następnie rodzice przez 10 minut słuchali jak czytaja ich pociechy, następnie składali swój podpis a dziecko w szkole otrzymywało naklejkę i naklejało ją na drzewku. Klasa VII multimedialna biblioteka. Uczniowie w ramach rozwijania czytelnictwa uczestniczyli w zajęciach organizowanych przez MUltimedialna Bibliotekę PLaneta 11 w Olsztynie. Tematem zajęć były pieśni patriotyczne towarzyszace naszej ojczyźnie w ostatnich 100 latach oraz historia powstania hymnu Polski. Ponadto uczniowie poznali zasady pracy biblioteki, sposobu korzystania z niej oraz cech różniących Planetę 11 od innych bibliotek. Klasa V "Z książką w świat wartości" - uczniowie zapoznali się z książką pt. Gorzka czekolada i inne ważne opowiadania o ważnych sprawach" zostały przeprowadzone trzy lekcje w oparciu o scenariusze "Z dzieckiem w świat wartości" I. KOźmińskiej i E. Olszewskiej, uczniowie zabierali głos w sprawie omawianych wartosci, podawali przykłady sytuacji, w których raniono czyjeś uczucia, łamano zasady, nie liczono się z wartościami, uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, w której przedstawili jedną wartość (życzliwość, odwaga, pokojowość, wolność, optymizm, piękno, przyjaźń).Prezentacje zostały przedstawione całej społeczności szkolnej i rodzicom na zebraniu klasowym.
Przykłady zakupionych lektur szkolnych do bibliotek szkolnych (4-8 przykładów): imię i nazwisko autora, tytuł książki
Janusz Christa, Kajko i Kokosz- Szkoła latania, Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie, Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie, Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec, Henryk Sienkiewicz, Quo Vadis ,Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Alfred Szklarski, Tomek w dolinie kangurów, Charles Dickens, Opowieść wigilijna,
Przykłady zakupionych nowości (oprócz lektur szkolnych) najczęściej wypożyczanych z biblioteki szkolnej (4-8 przykładów): imię i nazwisko autora, tytuł książki
dziewczęta
Red. Dorota Miller, Nela i skarby Karaibów,Agnieszka CHylińsla, Zezia i wszystkie problemy świata,Sylwia Heinlein, Różowe środy,R. J. Palacio, Cudowny chłopak,
chłopcy
Jeff Kinney, Dziennik Cwaniaczka- Droga przez mękę,Alfred Szklarski, Tomek w grobowcach Faraonów,Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo- Czerwone krzesło,Rafał Kosik, Felix, Net i Nikaoraz Gang Niewidzialnych Ludzi,
Wnioski z realizacji Programu (w tym trudności związane z realizacją działań promujących czytelnictwo, błędy występujące przy realizacji Programu )
wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką, nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestselery, książki poczytnych autorów, nagrodzone w prestiżowych konkurcach literackich, ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzić czas na prezrwach, dostarcz adosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje mozliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjujenowe, ciekawe działania a rzecz promowaniaczytelnictwa, czytelnicy mają wpływ na zakupy nowych książek do biblioteki, wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń, 72% uczniów korzystało z zakupionych nowości ydawniczych do biblioteki szkolnej. Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece w szkole.
13-220 Rybno
Rumian 12