Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Rok szkolny 2021/2022

 

  

 

Projekt „Mała książka- wielki człowiek”

Projekt „Mała książka- wielki człowiek” ma charakter ogólnopolski i jest finansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kampania realizowana z dziećmi rozpoczynającymi edukację w szkole podstawowej, które stawiają swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Pierwszoklasiści mogą odbyć niezwykłą przygodę, jaką jest umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, a w końcu przyjemność czerpania z lektury- tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie. Każdy uczeń otrzymał Wyprawkę Czytelniczą, w skład której weszła książka „Pierwsze abecadło”, broszura informacyjna dla rodziców                               i opiekunów „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” oraz kreatywny alfabet.

W pewnym abecadle – znalazła się antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych m.in. M. Musierowicz, A.Onichimorskiej, R. Kosika, A.Fredry, J.Twardowskiego, Terakowskiej i innych, w opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki Iwony Chmielewskiej.

„Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem”- broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów podpowiadający, jak wspierać dziecko w nauce czytania, jak również zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książek.

Wyprawki Czytelnicze zostały przekazane pierwszoklasistom podczas pasowania na ucznia.


 

 

"Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży" - prezentacja

 

BAJKOTERAPIA - prezentacja 

Bajkoterapia w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza teraz w okresie pandemii- bajki są wykorzystywane przez pedagogów, psychologów i terapeutów w celu wsparcia rodziców, opiekunów i przede wszystkim samych dzieci.

Rodzice często również sami sięgają po bajki terapeutyczne, które  nazywane także bajkami-pomagajkami, i na dobre zagościły w literaturze dziecięcej. Bajkoterapia jest ważną metodą wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

Na podstawie książki M. Molicka: Bajkoterapia "o lękach dzieci i nowej
metodzie terapii„ oraz własnych doświadczeń prezentację przygotowała Katarzyna Markowska pedagog szkolny

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Projekty edukacyjne realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Oddziały Przedszkolne "Przygoda z czytaniem" - cykliczne spotkania czytelnicze w bibliotece. Przez cały rok dzieci spotykaja się z bibliotekarzem- słuchaja czytanych książek, poznaja bibliotekę, prace bibliotekarza, wykonują prace plastyczne do przeczytanych wspólnie z nauczycielem książek,                                                                                                                                Klasa I "Dzieci dzieciom" uczniowie kl. I czytają książki dzieciom z Oddziału Przedzszkolnego celem projektu jest tworzenie wokół dzieci atmosfery kontaktu z książką, wyrabianie od najmłodszych lat potrzeby obcowania z książką, nabywanie przyjemności z czytania i słuchania oraz pogłębianie więzi między rówieśnikami. Starsze dzieci daja przykład młodszym kolegom w jaki sposób można wartościowo spędzać czas, a jednocześnie rozbudzają wśród przedszkolaków potrzebę czytania.                                                                                                          Klasa II "Gang Słodziaków" - promwanie czytelnictwa w akcji zorganizowanej przez sieć sklepóm Biedronka. Uczniowie czytali książkę Renaty Piątkowskiej "Gang Słodziaków", następnie rodzice przez 10 minut słuchali jak czytaja ich pociechy, następnie składali swój podpis a dziecko w szkole otrzymywało naklejkę i naklejało ją na drzewku.                                                                                                                        Klasa VII multimedialna biblioteka. Uczniowie w ramach rozwijania czytelnictwa uczestniczyli w zajęciach organizowanych przez MUltimedialna Bibliotekę PLaneta 11 w Olsztynie. Tematem zajęć były pieśni patriotyczne towarzyszace naszej ojczyźnie w ostatnich 100 latach oraz historia powstania hymnu Polski. Ponadto uczniowie poznali zasady pracy biblioteki, sposobu korzystania z niej oraz cech różniących Planetę 11 od innych bibliotek.                                        Klasa V "Z książką w świat wartości" - uczniowie zapoznali się z książką pt. Gorzka czekolada i inne ważne opowiadania o ważnych sprawach" zostały przeprowadzone trzy lekcje w oparciu o scenariusze "Z dzieckiem w świat wartości" I. KOźmińskiej i E. Olszewskiej, uczniowie zabierali głos w sprawie omawianych wartosci, podawali przykłady sytuacji, w których raniono czyjeś uczucia, łamano zasady, nie liczono się z wartościami, uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, w której przedstawili jedną wartość (życzliwość, odwaga, pokojowość, wolność, optymizm, piękno, przyjaźń).Prezentacje zostały przedstawione całej społeczności szkolnej i rodzicom na zebraniu klasowym.

 

Przykłady zakupionych lektur szkolnych do bibliotek szkolnych (4-8 przykładów): imię i nazwisko autora, tytuł książki

Janusz Christa, Kajko i Kokosz- Szkoła latania, Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie,                                                   Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie, Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec,                                                   Henryk Sienkiewicz, Quo Vadis ,Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz,   Alfred Szklarski, Tomek w dolinie kangurów, Charles Dickens, Opowieść wigilijna,

 

 

Przykłady zakupionych nowości (oprócz lektur szkolnych) najczęściej wypożyczanych z biblioteki szkolnej (4-8 przykładów): imię i nazwisko autora, tytuł książki        

dziewczęta

Red. Dorota Miller, Nela i skarby Karaibów,Agnieszka CHylińsla, Zezia  i wszystkie problemy świata,Sylwia Heinlein, Różowe środy,R. J. Palacio, Cudowny chłopak,

chłopcy

Jeff Kinney, Dziennik Cwaniaczka- Droga przez mękę,Alfred Szklarski, Tomek w grobowcach Faraonów,Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo- Czerwone krzesło,Rafał Kosik, Felix, Net i Nikaoraz Gang Niewidzialnych Ludzi,

Wnioski z realizacji Programu (w tym trudności związane z realizacją działań promujących czytelnictwo, błędy występujące przy realizacji Programu )

wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką, nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestselery, książki poczytnych autorów, nagrodzone w prestiżowych konkurcach literackich, ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzić czas na prezrwach, dostarcz adosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje mozliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjujenowe, ciekawe działania a rzecz promowaniaczytelnictwa, czytelnicy mają wpływ na zakupy nowych książek do biblioteki, wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń, 72% uczniów korzystało z zakupionych nowości ydawniczych do biblioteki szkolnej. Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece w szkole.

 

Data dodania: 2019-02-03 11:19:46
Data edycji: 2022-02-14 16:17:04
Ilość wyświetleń: 4001
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej