„Stwórca chciał, aby człowiek obcował z przyrodą jako jej rozumny i szlachetny pan i stróż, a nie jako bezwzględny eksploatator”.
Jan Paweł II
Na samym początku poszukaliśmy w Internecie informacji na temat tego, co to są ogrody deszczowe, po co się je tworzy, w jaki sposób buduje się ogródki deszczowe w skrzyniach i jakie rośliny mogą w nich rosnąć.
Następnie, a było to dnia 23 czerwca wyszliśmy w teren, ale bliziutko, bo do naszego ogrodu przyszkolnego, gdzie powstał niedawno taki deszczowy ogródek w skrzyniach. Dzieci wzbogacone już o nową wiedzę na ten temat z wielkim zaciekawieniem oglądały skrzynie i roślinność, która się w nich znajduje. Potem zapoznane zostały z nazwami wielu roślin z deszczowych ogródków, wyszukiwały o nich wiadomości w przewodnikach, ale najważniejszy był tu jednak ich bezpośredni kontakt z naturą. Uczniowie mogli poznać rośliny za pomocą wielu zmysłów: zobaczyć, dotknąć, powąchać. W dalszej części zajęć uczniowie podczas pracy grupowej w ramach korelacji międzyprzedmiotowej porządkowali w kolejności alfabetycznej nazwy nowopoznanych roślin.
Zajęcia te były nie tylko nauką, ale również dobrą zabawą na świeżym powietrzu w otoczeniu zieleni, pośród różnokolorowych kwiatów i odgłosów muzyki letniego ogrodu. Działania te zapewne przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej dzieci i wzbogacenia ich wiedzy przyrodniczej.
Nawet pogoda dopisała nam tego dnia. Były to czas pełen wrażeń, również czas, gdzie wszyscy czuli już w letnim powiewie wiatru zapach zbliżających się wielkimi krokami wakacji.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Bach
13-220 Rybno
Rumian 12