Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Naukowa przygoda uczniów klas 2 i 3 w Instytucie Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN

Naukowa przygoda uczniów klas 2 i 3 w Instytucie Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN

6 listopada 2025r. uczniowie klas 2 i 3 wzięli udział w niezwykłej wycieczce do InLife – Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie, aby uczestniczyć w warsztatach ph. „Akademia Małych Wielkich Pytań” realizowane w ramach projektu „KOMPAS NAUKOWCA”. Celem wizyty było rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów, pokazanie, jak wygląda praca naukowców oraz jak fascynujący i różnorodny może być świat biologii, chemii i fizyki.

Na początku spotkania dzieci wysłuchały krótkiego wykładu o życiu i dokonaniach Marii Skłodowskiej-Curie. Poznały historię tej wybitnej uczonej, jej pasję, wytrwałość i odwagę w dążeniu do odkryć, które zmieniły świat. Pracownicy instytutu, opowiedzieli też o działalności placówki. Uczniowie dowiedzieli się, że naukowcy z InLife prowadzą badania dotyczące m.in. rozrodu zwierząt, jakości żywności, wpływu diety na zdrowie człowieka oraz nowoczesnych metod biotechnologicznych.

Dzieci zainspirowane opowieścią o Noblistce, przystąpili do pierwszego zadania – wykonania modeli komórek w słoikach. Każde dziecko mogło stworzyć swoją „komórkę”, wykorzystując kolorowe materiały, które symbolizowały różne jej części, takie jak jądro, błona komórkowa czy cytoplazma. Dzięki temu uczniowie lepiej zrozumieli, jak zbudowane są organizmy żywe i jak funkcjonują ich najmniejsze elementy.

Następnie dzieci wzięły udział w licznych eksperymentach naukowych, które wykonywały pod czujnym okiem pań z laboratorium. Przed rozpoczęciem zajęć przebrali się w fartuchy laboratoryjne, aby poczuć się jak prawdziwi naukowcy. Pod mikroskopem obserwowały krwinki białe i czerwone, a także uczestniczyły w doświadczeniu pokazującym wpływ antybiotyków na bakterie. Dzięki temu dowiedziały się, jak działają leki i dlaczego odpowiedzialne ich stosowanie jest tak ważne.

Duże emocje wzbudziły pokazy z ciekłym azotem, podczas których kwiaty zanurzone w tej niezwykle zimnej substancji natychmiast zamarzały i kruszyły się jak szkło. Nie mniej widowiskowe były eksperymenty z suchym lodem i kolorowymi cieczami, które bulgotały, dymiły i zmieniały barwy jak w prawdziwym laboratorium czarodzieja.

Na zakończenie warsztatów uczniowie, już jako młodzi chemicy, zrobili własne slim’y – kolorowe, rozciągliwe masy, które połączyły naukę z zabawą. Uczniowie klas 2 i 3 dowiedzieli się, jak fascynujący może być świat biologii, chemii i fizyki, a dzięki zaangażowaniu pracowników Instytutu każde doświadczenie stało się ciekawą przygodą.

Na zakończenie wizyty dzieci z entuzjazmem dzieliły się swoimi wrażeniami, a wielu z nich stwierdziło, że chciałoby w przyszłości zostać naukowcami.

Efektem wizyty w Instytucie było nie tylko zdobycie nowej wiedzy o świecie przyrody, ale także rozwinięcie umiejętności obserwacji, pracy zespołowej i samodzielnego eksperymentowania. Dzieci przekonały się, że nauka może być fascynującą przygodą, a ciekawość to pierwszy krok do odkryć.

Wizyta w Instytucie była dla uczniów klas II i III niezapomnianym, inspirującym i pouczającym doświadczeniem. Serdecznie dziękujemy pracownikom Instytutu za wyjątkową podróż w świat nauki!

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji.

#MinisterstwoEdukacji

 

Tekst: M.Ciecińska

Zdjęcia: M.Ciecińska, M.Szczepańska

Data dodania: 2025-11-11 19:35:25
Data edycji: 2025-11-11 19:36:09
Ilość wyświetleń: 27
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej