Najmłodsi odkrywcy przyrody – klasa I i II w ogrodzie deszczowym
W działania związane z powstaniem skrzyniowego ogrodu deszczowego w naszej szkole aktywnie włączyli się również uczniowie klasy I i II. Pierwszoklasiści i drugoklasiści z radością i zaangażowaniem wzięli udział w tej ekologicznej inicjatywie. Celem tych działań było kształtowanie postaw proekologicznych poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą, rozwijanie umiejętności przyrodniczych i społecznych, ale przede wszystkim poznanie, czym jest ogród deszczowy, jakie rośliny w nim rosną i jakie pełni funkcje w środowisku oraz wzmacnianie więzi uczniów ze środowiskiem przyrodniczym – przez naukę w naturalnym otoczeniu szkoły. Zajęcia w ogrodzie deszczowym okazały się dla dzieci nie tylko ciekawym doświadczeniem edukacyjnym, ale również okazją do twórczej aktywności. Uczniowie malowali rośliny posadzone w skrzyniowym ogrodzie deszczowym, a przy okazji uczyli się ich nazw i właściwości. Była to doskonała forma nauki przez działanie - dzieci poznawały rośliny hydrofitowe, czyli takie, które szczególnie dobrze rosną w warunkach dużej wilgotności. Zajęcia odbywały się także w formie integracji z treściami edukacyjnymi – nawet szkolne lektury omawiane były w przyjemnym otoczeniu ogrodu. Dzięki temu nauka zyskała nowy, bardziej praktyczny wymiar. Podczas kolejnych aktywności uczniowie zostali podzieleni na grupy, w których rozwiązywali zagadki dotyczące roślin. Następnie mieli za zadanie odnaleźć odpowiednie rośliny w ogrodzie deszczowym, a także rozpoznać je na zdjęciach i prawidłowo podpisać. Była to doskonała okazja do pracy zespołowej, rozwijania logicznego myślenia oraz poszerzania wiedzy przyrodniczej. Realizacja tych działań była ciekawym wyzwaniem i pozwoliła uczniom uczyć się poprzez bezpośrednie działanie, obserwację i zabawę. Dzięki takim inicjatywom szkoła nie tylko dba o rozwój edukacji ekologicznej, ale także stwarza dzieciom przestrzeń do nauki w inspirującym środowisku.
Efekty działań:
- zwiększenie zainteresowania uczniów ochroną środowiska i tematyką retencji wody,
- zdobycie wiedzy na temat ogrodu deszczowego – jego roli, budowy i znaczenia ekologicznego,
- poznanie gatunków roślin hydrofitowych oraz ich właściwości,
- rozwój kompetencji przyrodniczych, logicznego myślenia i współpracy w grupie,
- wzrost zaangażowania uczniów w działania edukacyjne poprzez naukę w działaniu,
- zwiększenie motywacji do nauki dzięki atrakcyjnej formie zajęć w terenie.
- integracja zespołów klasowych oraz poprawa relacji rówieśniczych,
- stworzenie funkcjonalnej, estetycznej i ekologicznej przestrzeni edukacyjnej na terenie szkoły.
- lepsze przyswajanie treści edukacyjnych poprzez wielozmysłowe doświadczenie – np. obserwacja, dotyk, zapach roślin.
Podsumowując nasze działania uczniowie klas I i II z entuzjazmem zaangażowali się w projekt ogrodu deszczowego, ucząc się przez działanie i zabawę. W naturalnym otoczeniu szkoły poznawali rośliny hydrofitowe, ich cechy oraz rolę ogrodu w retencji wody i ochronie środowiska. Zajęcia sprzyjały rozwijaniu wiedzy przyrodniczej, pracy zespołowej oraz budowaniu więzi z przyrodą. Dzięki tej inicjatywie nauka stała się bardziej angażująca, praktyczna i inspirująca.