W ramach Projektu edukacyjnego LEGO SPIKE ProLog z geografii odbyły się kolejne zajęcia w klasie VI. Pierwszy z tematów – „Ziemia we Wszechświecie” stanowił znakomite uzupełnienie lekcji z działu pod nazwą „Ruchy Ziemi”. Głównym etapem zajęć była budowa robota – modelu fragmentu Układu Słonecznego składającego się z Ziemi i Słońca. Podstawowe pomoce dydaktyczne stanowiły: zestaw Lego Education Spike Prime, tablety z instrukcją budowy robota oraz aplikacją do programowania. Dodatkowo uczniowie zaopatrzeni zostali w karty pracy z obrazkami Ziemi i Słońca. Efektem pracy dwuosobowych grup był model Układu Słonecznego, który przedstawiał symulację ruchu Ziemi przez jeden rok. Uczniowie wyposażeni wcześniej w duży zasób wiedzy teoretycznej doskonale rozróżniali ruch obrotowy Ziemi (wokół własnej osi) oraz ruch obiegowy (Ziemi wokół Słońca).
Na kolejnych zajęciach realizowany był temat „Turystyka, przemysł i usługi w Europie”. W odniesieniu do programu nauczania geografii – zajęcia z robotyki łączyły treści z klasy V, szczególnie dotyczące surowców mineralnych i przemysłu w Polsce oraz treści z klasy VI z działu „Środowisko przyrodnicze i ludność Europy”. Głównym etapem lekcji było zbudowanie robota symbolizującego turystę podróżującego na rowerze. W tej części przydatna była instrukcja budowy pod nazwą „inteligentny rower” dostępna na uczniowskich tabletach i tablicy interaktywnej. Zbudowany robot mógł posłużyć do drugiej części zajęć. W aplikacji LEGO SPIKE dostępne są 3 trasy, które można urozmaicić poprzez ilustracje znanych budowli europejskich, nazw stolic, makiety przedstawiającej ukształtowanie terenu naszego kontynentu, itp. Zajęcia, oprócz funkcji dydaktycznej, były okazją do świetnej zabawy.
Prowadzenie zajęć, tekst i zdjęcia – Grzegorz Wiergowski
13-220 Rybno
Rumian 12